@article{oai:tohoku.repo.nii.ac.jp:00043307, author = {北村, 勝朗 and 倉元, 直樹}, issue = {3}, journal = {教育情報学研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 韓国では2002年に施行された「英才教育振興法」により,政府主導の形で才能教育が進められている。そうした韓国における理数科の才能教育の実情把握を目的とし,慶南大学校附属英才教育院,釜山科学高校,韓国科学技術大学,及びソウル英才教育研究院への訪問調査を実施した.各教育・研究機関は,韓国教育人的資源省,科学技術省等からの補助を受け,それぞれ初等教育段階から高等教育段階までの才能教育を展開している.そこで育成の対象となっている才能は,単なる理数科に関する知識量ではなく,問題解決能力や想像力といった個々の児童・生徒がもつ個別的な能力として認識され育成の対象とされている.法的な基盤に裏付けられた様々な実践の展開から,韓国における理数科の才能教育の特徴を明らかにする., The legal base to implement education for gifted students has been created with the promulgation of the Enforcement Act of the law for Promoting the Education of the Gifted in 2002. The purpose of this paper was to investigate the actual conditions of three schools and one research center which provide an enrichment program for gifted students in Korea. Each school identify the scientifically gifted at an early age and provide them with specialized education program to enhance the individual talent of each student., 紀要類, 研究資料, 941245 bytes}, pages = {135--143}, title = {韓国における理数科の才能教育 : 慶南大学校附属英才教育院,釜山科学高校,韓国科学技術大学,ソウル英才教育研究院における才能教育活動調査報告}, year = {2005} }